Begonnen aan een nieuwe baan dit jaar. Jaarcontract, en bij gebleken geschiktheid contract voor onbepaalde duur. Hoe sterk sta je dan?

Ik weet dat jaarcontracten normaliter opzegbaar zijn. zie ook verschillende vragen hier op GV. Mijn vraag is dus eigenlijk de volgende: Moet een werkgever aangeven waarom hij niet verder wil? Er is tenslotte al bij aanvang van het contract een intentie van vast contract afgesproken. Kan de werkgever het contract niet verlengen ivm ziekte, bijvoorbeeld? Of gaat het echt om geschiktheid voor het beroep?

Voor de duidelijkheid: er is werk zat (ziekenhuis).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Je hebt in feite geen 'recht' op verlenging.
Het jaarcontract kan - mits tijdig aangegeven - zonder opgave van redenen niet worden verlengd.
En ook al doet men een toezegging, dat de intentie verlenging is, of een vaste aanstelling, dat kan altijd veranderen als het economisch slechter gaat of als men eigenlijk niet tevreden is over je. Als je ziek bent tijdens je jaarcontract kan de ziekte niet als argument gebruikt worden om het niet te verlengen. Maar dat hoeft ook niet, aangezien er geen argument nodig is.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Tenzij je ziek bent aan het eind van je contract kan je zonder opgaaf van redenen een nieuw contract geweigerd worden. Er is tenslotte slechts voor 1 jaar een contract afgesloten.

Als je ziek bent aan het eind van de looptijd loopt (dacht ik) het contract door tot je weer beter bent. Daarna loopt deze gewoon af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ziek bent loopt het contract ook gewoon af (is mij onlangs nog overkomen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed voordat we hier ruzie over krijgen. Als je (en dan heb ik het over tegenwoordig, niet over een paar jaar geleden of zo) ziek wordt en je hebt een tijdelijke arbeidsovereenkomst betaald je werkgever (dus niet het UWV) je salaris door, het wordt dan ten onrechte nog wel eens 'in de ziektewet lopen' genoemd, maar in de regel (er zijn uitzonderingen, maar die zijn vrij zeldzaam) is het salaris dat wordt doorbetaald. Je heb een zekere ontslagbescherming als je ziek bent. Heb je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd dan mag je de eerste 104 weken niet ontslagen worden wegens de ziekte (daarna komt de WIA aan de orde). Heb je een arbeidsovereeinkomst voor bepaalde tijd (bijvoorbeeld een jaar) dan loopt die gewoon af en eindigt daarmee je baan van rechtswege (omdat het zo in het contract is vastgelegd). Natuurlijk mag de werkgever je dan een nieuw contract aanbieden, maar daar zijn ze niet toe verplicht. Dan even over de uitzonderingen. Uitzendkrachten, oproepkrachten en mensen die een tijdelijke arbeidsovereenkomst hadden die verliep toen ze ziek waren komen daadwerkelijk nog 'in de Ziektewet' terecht. Lees bijvoorbeeld eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziektewet maar belangrijker nog: http://nl.wikipedia.org/wiki/Loondoorbetaling_bij_ziekte Nou geen ruzie meer maken aub. ;-)
Wanneer je bent opgeleid voor het schoonmaken van de operatiekamer en je bent destijds aangenomen voor de functie van cardioloog dan kan ik me voorstellen dat ze je naar een jaar niet geschikt vinden...

Een werkgever hoeft overigens niet gedetailleerd te vertellen, waarom je niet geschikt bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij sta je heel sterk. Het feit dat je een jaarcontract is aangeboden betekent dat men vertrouwen heeft in je capaciteiten. Als ik mij niet vergis, betekent dit ook, dat bij tussentijds ontslag je uitbetaling doorloopt tot het eind van je contractperiode.

De rest is aan jou. Zorg dat je voldoet aan het in jou gestelde vertrouwen, zowel wat betreft je vaardigheden als je werkhouding. Dan kan er niet veel meer mis gaan als er, zoals je zelf zegt, genoeg werk is.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel sterk? Dat is alleen tijdens dat ene jaar, ten minste zodra de proeftijd voorbij is. Maar als het gaat om een aanstelling voor daarna, sta je in zo'n geval helemaal niet sterk. Een tijdelijk contract loopt gewoon af, en dan heb je nergens recht op. Dan kun je je werk nog zo goed doen, je hoeft maar één onredelijke leidinggevende tegen te komen en je staat na dat jaar met lege handen op straat.
Ivana
14 jaar geleden
Niets is voor eeuwig. Zoals vroeger zal het ook nooit meer zijn (32 jaar bij dezelfde baas). Maar als er werk voorhanden is en je instelling is optimaal, dan moet je het van de positieve kant bekijken. Als je al begint met negatieve gedachten, wordt het inderdaad niks. Als je gelooft in jezelf en die uitstraling hebt, sta je altijd sterk. Je hebt in ieder geval een forse voorsprong op de rest die dat niet heeft, zelfs op die ene leidinggevende die een aversie tegen je heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om negatieve gedachten, maar om de realiteit. Bij dit verhaal gaat het om die toezegging van een contract voor onbepaalde tijd na gebleken geschiktheid, en de vraag hoe sterk je staat bij zo'n toezegging. Tja, dan sta je dus helemaal niet sterk, want als de werkgever zich niet aan die toezegging houdt, heb je geen poot om op te staan. Natuurlijk hopen we allemaal gewoon ons werk goed te doen, daarmee op te vallen bij een redelijke baas, en de zekerheid van een vaste aanstelling te verkrijgen. En dat kan allemaal gebeuren, dus is zo'n positieve instelling een goed idee. Maar 'sterk staan' is niet echt een omschrijving die ik zou gebruiken bij een contract dat de werkgever na een jaar zonder enige opgaaf van redenen en zonder opzegtermijn kan laten eindigen. Enne: die ene leidinggevende die een aversie tegen je heeft? Als dat degene is die beslissingsbevoegd is over de vraag of je een vaste aanstelling krijgt of de laan uit vliegt, kun je jezelf de hele weg naar het UWV aanpraten dat je een forse voorsprong op hem hebt, maar zodra je daar aankomt, zul je toch echt moeten toegeven dat je werkloos bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik neem aan dat deze toezegging in het contract staat. zo niet, alsnog op laten nemen.
Je spreekt een tijdsduur af. En als blijkt dat het van beide kanten goed gaat dan zetten ze het contract om in onbepaalde tijd. (Niet dat dat tegenwoordig nog iets uit maakt).
Je zult worden beoordeelt op jou functioneren in de functie waarvoor je bent aangenomen. Daarnaast wordt gekeken hoe je je opsteld in de organisatie. Stel als je je werk goed doe maar met iedereen ruzie maakt dan zou dit een reden kunnen zijn om niet met je verder te gaan omdat het onwerkbaar is voor je collega's.

Ben je tijdens dit jaar een keer ziek dan is er niks aan de hand. Maar ben je om de week ziek dan kan men niet op je bouwen en is er weer een reden om niet verder te gaan.

Dat er werk zat is in die sector ben ik met je eens; maar als de kwaliteit van het geleverde werk er onderl lijdt dan is het beter om afscheid te nemen.

Belangrijk is wel dat je werkgever een goede reden aangeeft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een werkgever moet kunnen aantonen waarom hij niet meer verder met jou wil en kan. Ben je het daar niet mee eens en dus in hoger beroep gaat daarmee dan moet hij dat dus goed kunnen verwoorden. Er moeten dus redelijk goede argumenten zijn. Daarnaast heb je een proeftijd waarschijnlijk gehad, in die tijd had de werkgever de tijd om het contract op te zeggen. Dit is niet gebeurd. Gebeurd dit echter nog wel dan zal hij dit schriftelijk moeten onderbouwen maar mondeling kan ook. Het nadeel met mondeling is , dat je werkgever niet zo sterk in zijn schoenen staat.

Maar..

Ik vraag me af waarom de werkgever het contract zou moeten verlengen als er in dit geval geen rede voor is?

Als jij gelijk een contract heb voor onbepaalde tijd kan een werkgever moeilijk van je af komen. Dus sta jij sterker in je schoenen. Het kost hem alleen veel tijd en geld om ooit is van je af te komen als het niet met wederzijds goedvinden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg toch duidelijk dat een contract voor onbepaalde tijd OOK opzegbaar is. Het kost altijd wat meer als je iemand voor onbepaalde tijd eruit wilt knikkeren. Helaas..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een contract voor bepaalde tijd hebt, hoeft de werkgever helemaal niet aan te tonen waarom hij niet met je verder wil. Zo'n contract heeft namelijk gewoon een datum waarop het eindigt. En dan is het einde verhaal.
Hier het juiste antwoord.

Een contract bepaalde tijd eindigt van rechtswege op genoemde datum. Al was je de beste als ze niet verder willen houdt het op. Zonder opgave van reden en zonder opzegtermijn. De datum stond immers vast in het contract.

Een jaar contract is ook niet opzegbaar TENZIJ:::dit specifiek vermeld wordt in het contract. Dan nog geld de opzegtermijn voor de werkgever enkel na goedkeuring CWI of rechter.

Intenties voor contracten hebben geen enkele rechtswaarde. Daar is enorm veel jurisprudentie over.

Zo kan een intentie verklaring voor een huis, nog een dag voor einde contract afgegeven worden en toch heeft het voor verlenging geen enkele waarde.

Intentie geeft aan: zoals ik er nu over denk zou ik best wel willen.

Niet Ik zweer dat ik het doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een jaarcontract is een contract voor een jaar,
het woord zegt het al.

Het is net als bij een treinkaartje in een trein, daar kan je alleen het aangegeven traject mee reizen. En een voetbalkaartje, die is ook maar voor 1 wedstrijd. En een aangegeven aantal proefnummers van een tijdschrift, enz. enz.
Of jou nu koeien met gouden horens zijn toegezegd, de koning van Perzië of een contract voor onbepaalde duur, het doet er allemaal helemaal niets toe, want daar heb je geen recht op zolang je die niet verstrekt is.

Wel zou je die hebben als je na 3 jaarcontracten niets te horen hebt gekregen en je verschijnt de volgende dag weer op je werk. Dan zou je geheel automatisch daarmee een contract voor onbepaalde tijd hebben, maar dat is een ander verhaal en hier niet aan de orde. Maar mogelijk ben je daarmee in de war?

Er hoeft geen enkele reden opgegeven te worden, de einddatum staat namelijk al zwart op wit in het contract. Dat iemand het anders wil is begrijpelijk, maar nergens op gebaseerd. Zelfs het feit dat er voldoende werk is, is geen enkele garantie op een nieuw contract.
Je kan zelfs de beste van het hele land zijn, als de werkgever je niet vóór je vertrek wat nieuws geeft, dan betekent dat automatisch een einde van het contract.
In een ziekenhuis is er ongetwijfeld een kundige HRM manager die al zulk soort zaken nauwlettend in de gaten houdt. Het meest logisch is dat je tijdig bericht krijgt. Maar zelf er even langs gaan en ernaar vragen kan ook geen kwaad. Gemotiveerde mensen zien ze namelijk sowieso graag.

Kijk niet gek op als het weer een jaarcontract is. Men kan namelijk niet altijd waarmaken wat men zou willen.
Kijk wel gek (en reuze blij en dankbaar) als je toch een contract voor onbepaalde tijd wordt aangeboden.